Mikä on tiedonhallinta?

Tiedonhallinta on prosessi, jossa organisaatio kerää, tallentaa, käsittelee ja jakaa tietoa tehokkaasti ja tarkoituksenmukaisesti. Tiedonhallinta kattaa kaikki toiminnot, joilla varmistetaan, että oikea tieto on oikeassa paikassa oikeaan aikaan ja oikeille henkilöille. Tiedonhallinta auttaa organisaatioita tekemään parempia päätöksiä, parantamaan tehokkuutta ja luomaan kilpailuetua.

Mitä tiedonhallinta sisältää?

Tiedonhallinta sisältää useita eri osa-alueita, kuten tiedon keräämisen, tallentamisen, järjestämisen, analysoinnin ja jakamisen. Tiedonhallintaan kuuluu myös tietoturvan varmistaminen, jotta arkaluonteinen tieto säilyy suojattuna. Lisäksi tiedonhallintaan liittyy usein myös prosessien ja työkalujen kehittäminen, jotta tietoa voidaan hallita mahdollisimman tehokkaasti.

Miksi tiedonhallinta on tärkeää?

Tiedonhallinta on tärkeää, koska se auttaa organisaatioita hyödyntämään tietoaan tehokkaasti ja tehokkaasti. Hyvin hallittu tieto auttaa organisaatioita tekemään parempia päätöksiä, parantamaan prosessejaan ja palveluitaan sekä luomaan kilpailuetua markkinoilla. Lisäksi hyvä tiedonhallinta auttaa vähentämään turhia kustannuksia ja riskejä, jotka liittyvät esimerkiksi virheelliseen tai puutteelliseen tietoon.

Lähteet: